MULLERES QUE ABREN CAMIÑO: XULIA MIGUILLÓN TORRES (LUGO)

 


( Lugo, 17 de xuño de 1906 - Madrid, 20 de agosto de 1965 )

Unha das escasísimas artistas galegas que conseguiu verdadeira resonancia nacional, debido a que tamén é unha das moi poucas mulleres españolas que logrou primeira medalla na Nacional de Belas Artes, galardón ao que aspiraban todos os plásticos ao longo do século que duraron estes certames. Foi a maior de catro irmáns, dous deles falecidos prematuramente. Ela mesma non chegou a cumprir os 60 anos. Transcorreu a súa infancia en Villanueva de Lorenzana, onde o seu pai era farmacéutico. Aos nove anos vai a Burgos, onde empeza a debuxar e a pintar. Os familiares cos que reside trasládanse a Valladolid cando a nena ten once anos. Alí debuxará co seu primeiro profesor, José Castrocires. Regresa a Lugo en 1923, participa en actividades artísticas e é bolseira pola Deputación provincial, para cursar estudos na Escola de San Fernando.

Profesores como Manuel Benedito, Moreno Carboeiro e Adsuara terán gran influencia na súa estética. Julia Minguillón participa por primeira vez nunha exposición en 1933, cun retrato, xénero que cultivou con certa asiduidade e no que foi moi desigual, debido a que realizou non poucos de encarga, para unha burguesía á que tiña que afagar. Concorre á Nacional de Belas Artes ao ano seguinte, cunha composición relixiosa, que é eloxiada por Zuloaga, e gana terceira medalla. O cadro, titulado «Jesús con Marta e María», viaxa a Estados Unidos e é exposto en diversas cidades. Chega a guerra civil e Julia regresa a Lorenzana, onde permanece ata decembro de 1939, data na que contrae matrimonio co xornalista e escritor Francisco Leal Insula, bo poeta e entusiasta da pintura como demostrou nas súas etapas de director de Faro de Vigo e de revístaa Mundo. Máis dunha vez Julia retratará ao seu marido, que figura na composición «A miña familia», moi amada pola artista e que hoxe está no Museo de Lugo, como a súa obra máis querida e de maior galardón, «A Escola de Doloriñas».

Ese cadro ou escena familiar non é, con todo, a súa pintura máis representatova. «A Escola», sinxela, tenra, magníficamente composta, con estrutura en diagonais, que equilibra ou conxunto de figuras, consegue a primeira medalla na Nacional de Belas Artes de 1941. Ou cadro salta as fronteiras daquela Europa en guerra e exponse en Berlín e na Bienal de Venecia, en 1942. A súa primeira gran exposición persoal -e realizou pouquísimas ao longo dá súa vida: soamente tres ou catro- se inaugura en Madrid en 1945. Prosegue a súa intensa actividade, e en 1948 gana ou premio do Círculo de Belas Artes e é obxecto dunha homenaxe ao que asisten galegos ilustres, como Castro Gil, Prieto Nespereira, Risco e García Martí. En 1949 trasládase a Vigo, xa que Francisco Leal, ou seu marido, foi nomeado director do diario Faro de Vigo. *É elixida correspondente dá Real Academia Galega. Un ano máis tarde é xurado dá Nacional de Belas Artes. Viaxa a París en 1952 e en 1953. Realiza exposicións en Vigo e en Madrid e fai numerosos retratos, algún deles notables, como ou do seu paisano ou escritor Francisco Fernández del Riego, con evidente influencia de Vázquez Díaz, a quen sen dúbida e a distancia, admira, aínda que a súa liña é máis amable e ou seu colorido máis suave que ou do extraordinario onubense. A Suramérica vai en 1958. Volve a Madrid, onde reside desde 1961 ata a súa morte. Participa en numerosas mostras colectivas, ás que sempre prestou ou seu concurso.

Julia desexa alcanzar a Medalla de honra da Nacional de Belas Artes, pero frústranse as súas aspiracións. Intermitentemente, e mentres as súas forzas permítenllo, continúa pintado ata o seu falecemento, o 20 de agosto de 1965. A obra de Julia Minguillón figura no Museo de Arte Contemporánea de Madrid, en todos os de Galicia e en numerosos de provincias en España e no estranxeiro. Unha ampla e excelente representación, coa obra que lle deu a primeira medalla, posúea o Museo provincial de Lugo. Hai diferentes etapas e estilos na obra desta artista. Retratos, composicións de figuras, bodegóns e paisaxes. Probablemente o mellor son as súas paisaxes, xénero que cultivou tardíamente, pero no que se expresou coa máxima liberdade, sen as limitacións das súas composicións de figuras, onde hai un excesivo almibaramiento, aínda que sempre o debuxo é irreprochable, con alardes de escorzos e certa tendencia a un decadentismo case de ballet. Entre os retratos hainos excelentes, está claro; aqueles que non entrañaban o compromiso, digamos áulico, senón que eran de amigos cuxa personalidade queda patente na pintura. Julia Minguillón posuía unha técnica correcta e unha paleta quente e ben #elevado. Os seus recunchos de Galicia, campo, montaña, vida rural, teñen esa sinxeleza e sinal do sentido, do auténtico, en verdade emocionantes, con modos impresionistas. A pincelada é longa, tendida, con veladuras efectistas de gran beleza. Cando se libera do academicismo en que militou case sempre, é unha pintora mesmo emocionante.

 

VIDEO DAS OBRAS 

https://www.youtube.com/watch?v=zUCzjrhELIY

 



No hay comentarios:

Publicar un comentario

PASAPALABRA DAS ARTES GALEGAS

Para seguir investigando sobre as mulleres artistas propostas para traballar o 8M, Día Internacional da Muller, e o 1 de abril, Día das Arte...